Regionale Instelling Beschermd Wonen Fonteynenburg
Tags: Geldzaken, Taal, Meedoen, Wonen
Ronald van Aken, Teamleider Ambulant Team van Fonteynenburg, noemt zijn organisatie een vreemde eend in de bijt binnen Sterk voor Noord. “Wij staan nog een beetje aan de zijlijn. Onze cliënten komen pas bij ons terecht na doorverwijzing. Wij worden op dit moment nog niet direct benaderd door bewoners.” Maar als het aan hem ligt gaat deze rol veranderen.
“Samen koken, taalles of hulp bij formulieren maakt het verschil”
Wat doet Fonteynenburg precies?
“Onze cliënten komen bij ons terecht omdat ze het zelf niet meer redden in de maatschappij. Vaak zitten ze psychisch of sociaal klem. Ze zijn op een doodlopend pad beland in het normale leven. Vaak hebben ze schulden, geen baan en er zijn cliënten die om verschillende redenen zijdelings met politie en justitie in aanraking komen. Wij hebben specialisten in huis die praktische vragen kunnen oplossen. Wij hebben ook de mogelijkheid om beschermd te wonen. Dan woon je bij ons, en is er wel altijd iemand in de buurt die je kan helpen als je het moeilijk hebt. Je kunt niet zomaar bij ons binnenstappen voor hulpverlening; je moet wel zijn doorverwezen om zo’n traject te kunnen volgen.”
Waarom hebben jullie getekend voor Sterk voor Noord?
“Sterk voor Noord richt zich op thema’s waar wij ook dagelijks mee te maken hebben, zoals fijn en veilig wonen en financiële zelfredzaamheid. Met onze kennis en ervaring kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren. Omdat wij op dit moment alleen betaald worden voor de echte zorguren die wij maken, komen wij vaak pas in beeld als er al problemen zijn. Dan ben je dus eigenlijk te laat. Gelukkig heeft de gemeente wel een aanzienlijk budget voor zogenaamde ‘bemoeizorg’ waar wij in de afgelopen jaren gebruik van hebben gemaakt. Hiermee kunnen we veel problemen voorkomen, vooral als er meer samengewerkt wordt met elkaar. Daarom zouden wij graag meer mee willen denken met de andere partners. Nu zitten de organisaties nog teveel op een eigen eilandje. Sterk voor Noord zou een brug kunnen leggen tussen alle partners.”
Hoe zou je die samenwerking willen versterken de komende jaren?
“Een zogenaamde ‘sociale hub’ staat hoog op ons verlanglijstje. Dat is een gebouw, waar bewoners leuke activiteiten kunnen doen, maar waar ook de verschillende zorg- en welzijnsorganisaties een kantoortje hebben. Op zo’n plek stap je makkelijk binnen met je vraag, ook als je niet precies weet bij wie je moet aankloppen. Dat is niet alleen handig voor de buurtbewoner. Het biedt ook de organisaties zoveel meer mogelijkheden om elkaar op te zoeken, kennis te delen en af te stemmen. Je schiet elkaar makkelijk even aan als je in één gebouw zit. Je komt elkaar tegen bij de koffieautomaat, tijdens de lunch of op het parkeerterrein. Dan gaat samenwerken bijna vanzelf. Helaas gaat er wel tijd overheen voordat je zo’n sociale hub kunt neerzetten.”
Zie je ook veranderingen die wel snel kunnen worden doorgevoerd?
“Je kunt al beginnen met het makkelijker vindbaar maken van hulpverleners. Een duidelijke website, of een briefje op de informatieborden naast de lift, met daarop het telefoonnummer dat je als buurtbewoner kunt bellen als je je zorgen maakt over iemand, of je ziet dat er iets misgaat in de wijk.”
Wat kunnen de bewoners van Noord zelf betekenen?
“Het is heel belangrijk dat ze in actie komen als ze zich zorgen maken over een buurman of familielid. Als je ziet dat iemand nooit meer buiten komt, of denkt dat diegene slecht voor zichzelf zorgt, kun je zelf het verschil maken. Nodig iemand uit om samen te eten, leer elkaar Nederlands of help bij het invullen van formulieren. En lukt het niet om zelf achter de voordeur te komen, geef dan een seintje aan iemand anders die dat wel kan. Eén telefoontje naar de wijkagent of maatschappelijk werk kan de start zijn van het verbeteren van iemands leven.”
Meer informatie
Contactpersoon: Ronald van Aken
Website: www.fonteynenburg.nl
Telefoonnummer: 06 8685 6540
E-mail: r.vanaken@fonteynenburg.nl