Jeugd, Jongeren en Onderwijs

Ambitie

Jeugdigen die opgroeien in Leidschendam-Noord hebben dezelfde kansen op het gebied van ontwikkelen van talenten en vaardigheden als de rest van Leidschendam-Voorburg.

Doelen 2025-2026

Ontwikkelingen 2022-2024

Gewenste situatie in 2041

Jeugdigen hebben in de toekomst net zoveel kansen op het ontwikkelen van talenten en vaardigheden als in andere delen van de gemeente. Prinsenhof hoogbouw en De Heuvel/Amstelwijk worden wijken met een meer gevarieerde sociaal-economisch samenstelling. Dit betekent naast de inzet op jeugd ook een stevige aanpak om de situatie van hun ouders te verbeteren.

Doelen uit het programmaplan:

  • Verhoging van de deelname aan voor- en vroegschoolse educatie 
  • Ouderbetrokkenheid wordt vergroot
  • Meer kinderen hebben een gezond gewicht en een positief zelfbeeld
  • Leerachterstanden worden ingelopen
  • Kinderen stromen op een hoger niveau uit naar het voortgezet onderwijs
  • Een doorlopende lijn van school naar werk 
  • Verhoging van deelname aan- en lidmaatschap van aanwezige clubs- en verenigingsleven, zoals bijvoorbeeld de bibliotheek, jeugdwerk, sportverenigingen en/of de scouting

 Beoogde resultaten

  1. Meer kinderen starten goed voorbereid aan het primair onderwijs, bijvoorbeeld: er zijn minder aanmeldingen voor de startklas
  2. Kinderen hebben meer mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen op en om school en zitten beter in hun vel
  3. Ouders zijn versterkt in hun opvoedingsrol, gaan bijvoorbeeld vaker naar ouderavonden en nemen actief deel aan driehoek gesprekken
  4. Het aanbod voor jongeren is afgestemd en aanvullend op elkaar. Het aantal jongeren zonder startkwalificatie is gedaald

Doelen 2025- 2026

  1. Meer kinderen starten goed voorbereid aan het primair onderwijs    
  2. Kinderen kunnen hun talenten optimaal ontwikkelen op en om school   
  3. Ouders worden versterkt in hun opvoedingsrol    
  4. Voorkomen van thuiszitters en het terugbrengen van het aantal jongeren zonder startkwalificatie   

Randvoorwaarden hiervoor zijn dat het basisaanbod goed is en dat het voldoende aansluit bij de behoeftes van kinderen en ouders. 

Wat doen we al (wat is de basis)?

Doel 1

  • De gemeente is verantwoordelijk voor het financieren van Voorschoolse Educatie (VE) van kinderen van 2,5 jaar tot 4 jaar. Dit is een wettelijke taak om onderwijsachterstanden (OAB) te voorkomen. Indicaties worden afgegeven op basis van kans op taalachterstand door JGZ. In Noord zijn er 3 PO scholen waar de opvang en de VE wordt verzorgd door Vlietkinderen. Er zijn in totaal 5 VE groepen van elk 16 kinderen
  • Het bestaande instrument van VE is doeltreffend maar kan nog effectiever worden als het eerder wordt ingezet. Ook in de LEA worden al acties opgezet om de effectiviteit van VE te vergroten
  • Op de VE worden soms ook peuters geplaatst die meer nodig hebben dan wat de VE kan bieden. Dat aanbod bestaat nog niet dus daarom is een nieuwe vorm ontwikkeld de afgelopen 2 jaar: de VE+ (jeugdhulp op de groep die ook de ouders thuis bezoekt)

Doel 2

  • Gezonde leefstijl en bewegen wordt verzorgd door de JOGG en het project Kind naar Gezonder Gewicht
  • Het brede schoolprogramma waarbij kinderen aansluitend op de lessen sport en cultuurlessen kunnen volgen, vindt plaats op de 3 scholen in Leidschendam-Noord
  • Daarnaast zijn er diverse inlopen vanuit het jongerenwerk, onder andere op Dobbelaan 4 en in de Loopplank

Doel 3

  • De afgelopen periode is er extra ingezet op oudereducatie over school en samenleving bij oudergroepen die dat nodig hadden
  • Ouderbetrokkenheid wordt verder gestimuleerd met de inzet van sleutelfiguren (o.a. bij Vlietkinderen, Sport en Welzijn en Stichting Studielokalen) en de brugfunctionaris. Dit is ook opgenomen in het Actieplan Jeugd en zal in coördinatie daarmee worden uitgevoerd

Doel 4

  • Reguliere aanpak door de afdeling WIJZ, leerplicht & doorstroomcoaches, consulenten jongeren, jongerenwerk door partners
  • De afgelopen periode is ingezet op jongeren zonder startkwalificaties die volgens de reguliere wijze niet bereikt worden. Hierop is een outreachende doorstroomcoach ingezet

Doorlopende acties uit vorige periode

  1. Ondersteunen Stichting Studielokalen schooljaar 2025/ 2026 tot aan borging in regulier beleid
  2. Verrijkte schooldag is het optimaal gebruik maken van de tijd dat een kind op school zit, door allerlei aanbod aan te bieden op het gebied van sport, cultuur, techniek, natuureducatie etc. Er wordt binnen de LEA verder uitgewerkt wat hier gemeente breed onder wordt verstaan en wat er per gebied nodig is
  3. Onderzoeken of de brede school omgevormd kan worden tot het ‘Programma verrijkte schooldag’ waarin er een grotere rol voor scholen en BSO is dan nu
  4. Mentale weerbaarheid is ook een belangrijk onderwerp binnen de LEA. Per school wordt het bestaande aanbod in kaart gebracht en in de loop van 2025 wordt een visie ontwikkeld op inclusief onderwijs en wat daarvan standaard moet plaatsvinden op een school
  5. Pilot jongeren zonder startkwalificaties loopt door in 2025 en zal in dit jaar geëvalueerd worden en bij positief resultaat onderzocht of het geborgd kan worden in regulier beleid

Ontwikkelingen 2022-2024

Er is een algemene beweging ingezet binnen jeugd en onderwijs  

  • Van individueel naar collectief aanbod 
  • Van een curatieve benadering naar preventief (normaliseren) 

We sluiten hierbij aan op de landelijke, regionale en gemeentelijke ontwikkelingen 

  • Hervormingsagenda jeugd 
  • Fundamentele gesprek om boemerangbeleid te stoppen 
  • De lokale vertaling hiervan in een lange termijn Lokale Educatieve Agenda – samen werken aan een sterke pedagogische basis voor ieder kind 
  • Het actieplan Jeugd(hulp) 

Het programma heeft de volgende resultaten geboekt op Jeugd en Onderwijs van 2022 – 2024:

  • Vanuit het programma is er een nieuwe vorm van Voorschoolse Educatie ontwikkeld waarbij ook jeugdhulp wordt gecombineerd om een aantal zorgpeuters op de VE groep te kunnen houden, genoemd VE plus. Dit is uitgewerkt door Vlietkinderen en Prodeba op de Waterlelie en wordt inmiddels door de lijnorganisatie van de gemeente ondersteund. 
  • De organisatie Studielokalen is opgezet en is gestart in 2023 met het geven van taallessen aan 8 NT2 kinderen zodat zij op school de lesstof beter konden begrijpen. Inmiddels is dit project uitgegroeid tot meer dan 50 kinderen die zowel taalles als sociaal-emotionele coaching krijgen. De kinderen laten allemaal een stijgende lijn zien bij toetsen op school. Ook worden hun ouders ondersteund bij hun gesprekken met school over hun kind, waardoor zij meer betrokken zijn bij het onderwijs en de leerprestaties van hun kind(eren). 
  • Een spin-off project is moeder-dochter bewegen waarbij Stichting Studielokalen samen met Sport en Welzijn bewegingslessen geeft aan moeders en dochters. Hierdoor versterkt de band tussen moeders en dochters en wordt tevens een gezonde leefstijl aangemoedigd. 
  • Op het gebied van gezondheid is het project Kind naar Gezonder Gewicht gestart in Noord en inmiddels uitgerold in andere wijken. Bij deze aanpak wordt een verhoogd BMI van een kind aangegrepen voor een gesprek met het gezin om de ondersteuningsbehoefte te onderzoeken.
  • De Margriet heeft een eigen taaldocent op school, die ondersteuning heeft gekregen vanuit het programma. Het programma heeft ook bijgedragen aan de loonkosten van de brugfunctionaris op de Waterlelie, die een belangrijke rol speelt bij het meer betrekken van ouders bij de school. 

Aanvraagformulier project 2025-2026

Spelregels, voorwaarden en checklist beoordeling projectplan