Financiële zelfredzaamheid en taal

Ambitie

Inwoners uit Leidschendam-Noord kunnen zich financieel goed redden en doen mee naar vermogen.

Gewenste situatie in 2041

Prinsenhof hoog en De Heuvel/Amstelwijk worden wijken met financieel zelfredzame inwoners met goede perspectieven op de arbeidsmarkt en waar meedoen de norm is. Er groeien minder kinderen op in armoede, want de werkloosheid en het beroep op bijstandsuitkeringen is stevig verminderd. Inwoners worden in een vroeger stadium ondersteund en toe geleid naar laagdrempelige financiële hulp of bijvoorbeeld aanbod om hun taalniveau verder te ontwikkelen. De gezinnen kennen de weg naar minimaregelingen goed. Doordat armoede en schuldenproblematiek in het gebied afnemen, vermindert de stress in huishoudens en verbetert de gezondheid.

Doelen uit het programmaplan:

  • Meer wijkbewoners krijgen laagdrempelige financiële hulp
  • Meer wijkbewoners beheersen de Nederlandse taal goed
  • Meer wijkbewoners zijn aan het werk en/of doen actief mee aan de samenleving
  • Meer wijkbewoners kunnen gemakkelijker rondkomen
  • Minder kinderen groeien op in armoede
  • Er is meer sprake van ondernemerschap dat past bij het gebied

Beoogde resultaten

  1. Aantal inwoners (incl. jongeren) dat schuldhulpverlening nodig heeft, wordt minder.
  2. Aantal terugvallen van inwoners na volledig afgeronde schuldhulptrajecten, wordt minder.
  3. Het aandeel inwoners uit Noord in de bijstand wordt minder.
  4. Er wordt meer gebruik gemaakt van minimaregelingen en inwoner en partner vinden elkaar vaker fysiek.
  5. Zowel Nt1’ers als Nt2’ers leren de taal- en digitale vaardigheden die zij nodig hebben.
  6. Meer ondernemers zijn begeleid bij hun ondernemerschap.
  7. Meer actieve inwoners met bijstandsuitkering zijn uit de bijstand gekomen door het starten van een onderneming.

Doelen 2025-2026

  1. Schulden worden voorkomen 
  2. Schulden of geldzorgen worden zo snel mogelijk duurzaam opgelost 
  3. Meer inwoners zijn aan het werk  
  4. Meer inwoners doen actief mee in samenleving.
  5. Meer inwoners die langdurig in de bijstand zitten, maken gebruik van bestaande voorzieningen
  6. Meer inwoners beheersen de Nederlandse taal 
  7. Meer (startende) ondernemers worden ondersteund bij hun ondernemerschap.
  8. Actieve inwoners stimuleren om te ondernemen in hun wijk.

Wat doen we al (wat is de basis)?

Doel 1 en 2

  • Meer vroeg signalering, aansluitend hulpaanbod, verstevigen van de samenwerking en hulp voor ondernemers vallen onder de basisuitgangspunten van het beleid schuldhulpverlening 2021-2024. Ook zijn er vanuit beleid diverse acties, zoals werkgroep met diverse ketenpartners om vroeg signalering te verbeteren.
  • Vanuit de samenwerkingsovereenkomst tussen de Kredietbank Nederland en de gemeente biedt de Kredietbank het Ping-loket aan op maandagochtend bij het Sociaal Servicepunt, waar inwoners terecht kunnen met geldvragen en zorgen. De nieuwe loketten in de Tuinkamer en de Waterlelie zijn een aanvulling op deze dienstverlening.
  • Door de versterkte samenwerkingen wordt er meer onderling doorverwezen, waardoor inwoners sneller ondersteuning krijgen bij schulden of geldzorgen.

Doel 3 en 4

  • Zoals beschreven bij de ontwikkelingen is de inzet van de participatieconsulenten een belangrijke basis om meer inwoners naar werk te bemiddelen. Daarnaast heeft WIJZ divers aanbod om inwoners te ondersteunen in hun stappen richting werk. Een deel van de trajecten die kunnen worden ingezet vanuit WIJZ, worden verzorgd door partners van Sterk voor Noord.
  • Laagdrempelige spreekuren, gehouden door de participatieconsulenten, zijn belangrijke middelen om meer inwoners te bereiken en verder te brengen.

Doel 5

  • Voorzieningen zoals de Ooievaarspas en Schoolspullenpas zijn beschikbaar voor inwoners met een bijstandsuitkering. Heeft ook als doel meer jongeren deel te laten nemen aan het verengingsleven.

Doel 6

  • Vanuit de programmalijn ‘maatschappelijke bibliotheek’ biedt Bibliotheek aan de Vliet het Taalhuis, wat een herkenbare en fysieke plek in de bibliotheek is, waar inwoners terecht kunnen voor hulp met taal, rekenen en digitale vaardigheden. Vanuit het taalhuis worden daarnaast diverse activiteiten voor inwoners georganiseerd die bijdragen aan het maatschappelijke doel van de bibliotheek. Daarnaast is het taalketenoverleg er, dat de samenwerking tussen taalpartners versterkt.
  • Vanuit aanbestedingen en de subsidietafel zijn er verschillende partijen in de gemeente waar inwoners de taal kunnen leren of verbeteren. Zo zijn er ook specifieke partijen verbonden voor de verschillende inburgeringsroutes.

Doel 7 en 8

  • Vanuit de gemeente hebben consulenten zelfstandigen de rol om inwoners te helpen met onder meer bijstand voor zelfstandigen. Aanvullend heeft Hogeschool Inholland recent het businessloket geopend in de Tuinkamer van Noord voor startende ondernemers.

Doorlopende acties uit vorige periode

  1. Jongeren perspectief fonds
  2. Spreekuren participatieconsulenten 
  3. LOB-activiteiten
  4. Taalles in Noord 
  5. Taalhuisactiviteiten, waaronder taalcafé 
  6. Extra Ping-loket
  7. Businessloket in de wijk voor startende ondernemers
  8. Samenwerking met Inholland
  9. Implementatie routekaart financiële hulp

Ontwikkelingen 2022-2024

Het programma heeft binnen de opgave financiële zelfredzaamheid de volgende resultaten geboekt:

  • Er is een routekaart voor inwoners ontwikkeld dat inzicht biedt waar inwoners naartoe kunnen voor geldzorgen of geldvragen. Deze routekaart wordt momenteel verspreid en de routekaart voor partners is in ontwikkeling.
  • Studenten van In Holland hebben stagegelopen bij het juridisch loket van het sociaal servicepunt.
  • Tussen de gemeente en ketenpartners zijn afspraken gemaakt om vroegsignalering te verbeteren.
  • Eind 2024 is het businessloket geopend in de Tuinkamer, waar (startende) ondernemers terecht kunnen voor vragen.
  • Energiecoaches hebben inwoners bezocht en geadviseerd hoe ze hun woningen kunnen verduurzamen en zij hebben ook kleine maatregelen gelijk toegepast.
  • Het extra-Ping loket is eerst geopend in de Plint, waarna evaluatie deze is verplaatst naar de Tuinkamer. Ook is er nog een extra loket geopend in de Waterlelie, specifiek voor ouders van de Waterlelie.
  • De bibliotheek heeft een routekaart voor partners ontwikkeld.
  • Foxtaal geeft met Woej in Leidschendam-Noord de taalles ‘sociale zelfredzaamheid’ en in het najaar van 2024 hebben 2 taalcafés in de Tuinkamer plaatsgevonden.
  • In het najaar van 2024 is vanuit de pilot gemeentelijke gezinsaanpak laaggeletterdheid, door stichting Studielokalen, de oudercursus voor ‘jou en je kind’ gegeven. Dit heeft bijgedragen aan meer taaloefening en meer kennis over de rol van de ouders in de taalontwikkeling van het kind. De gezinsaanpak wordt gemeente breed verder opgepakt vanuit beleid.
  • In de periode 2022-2024 zijn 2 participatieconsulenten verbonden geweest aan het programma om dit specifiek voor Leidschendam-Noord uit te voeren. Het effect is dat meer inwoners in beeld zijn gekomen, participatiestappen hebben gezet en meer zijn doorverwezen naar de sociale kaart. Inzichten in de behoeften van inwoners, zoals laagdrempeliger aanbod, hebben geleid tot spreekuren in de Tuinkamer, waar de consulenten klaarstaan voor elke inwoner die behoefte heeft aan een kopje koffie, hulpvraag of hulp bij het vinden van werk.
  • Door het uitvoeringsplan zijn er diverse samenwerkingen ontstaan. Zo is de samenwerking met Futureworks van Inholland stevig uitgebreid en is er een toename van het aantal studies dat opdrachten voor het programma uitvoert. Daarnaast zijn er voor elke pijler verschillende onderzoeken gedaan en hebben we goede adviezen gekregen en meegenomen. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest waar zowel de taal- als financiële partners zijn samengekomen om vraag en aanbod beter in kaart te brengen. Resultaat is ook een betere doorverwijzing en onderlinge kennis.  

Aanvraagformulier project 2025-2026

Spelregels, voorwaarden en checklist beoordeling projectplan